Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 juli 2011

Energie

Zondagavond dan eindelijk de grote, lastige stap gezet.. de afwas!

Ik weet niet hoe dat voor een ander is, maar als ik het direct schoonmaak nadat ik heb gegeten of gedronken is er niks aan de hand en dan blijf de keuken zoals hij in mijn ogen moet zijn; een schone plek waar je je eten bereidt.
Maarrrrrr, en nu komt het, als ik het 1 dag niet doe, komt meteen de gedachte; "Dan kan vandaag er ook wel achteraan!". Ik weet niet waar het vandaan komt. Elke keer gaat het op die manier. Zodra ik het een keer (lees: een dag) niet doe, komt het er de volgende dag ook niet van.
Wat ik vervolgens dan merk is dat ik de keuken ga mijden. Ik eet wel (wees gerust, voordat ik hier straks meerdere voedselpakketten krijg aangeboden voor het geval de afwas weer eens is opgestapeld), maar ik besteed minimale tijd in de keuken. En in mijn geval betekent dat echt maximaal 30seconden per keer en 2 minuten per dag. Een gezonde maal of iets wat er in de buurt van komt? Forget it!

Afgelopen weken had ik eigenlijk constant last van (over)vermoeidheid. Wellicht wil ik ook té veel van mijn lichaam en is werken, gecombineerd met uitzonderlijk slecht eten en daarna nog hard willen trainen ook gewoon waanzin. Maar ik had het idee dat ik 's ochtends even vermoeid wakker werd als dat ik naar bed ging. En dan doe je toch iets niet goed.
Een goede nachtrust zou je vitaliteit moeten geven (ja ja, vitaliteit.. je hoeft geen 65+ te zijn om dit woord te mogen gebruiken haha). Maar ik had dat gevoel zelden tot nooit meer! En na de zoveelste kansloze training dan toch maar zondag na de Wimbledon finale het huis compleet opgeruimd.
Resultaat: binnen 10 minuten kreeg ik een sms'je van de bovenbuurvrouw of de muziek weer zachter kon. Ja, zo gaat het natuurlijk niet werken hè! Beseft zij zich wel met wat voor dilemma ik in mijn gedachten aan het schoonmaken ben gegaan? Laten we eerlijk zijn, de kans is groot dat je over 4/5 dagen het verschil niet meer ziet!
Hoe dan ook, 2 lange en uiterst saaie uren later.. Schoon!

Misschien vraag je je nu af, oke.. boeiend! Maar de volgende ochtend zat ik op de fiets en ineens voelde ik mij kiplekker. Ik werd konings wakker, alles in huis was geordend, keuken spik en span, tosti-ijzer eindelijk schoon (je kan heeeeeel lang doorgaan met een vies tosti-ijzer) en ja, dat deed mij echt goed!
Toen dacht ik, hoeveel mensen zullen dit probleem nog meer hebben. Hoeveel mensen zullen zich elke dag ook zwak voelen en door andere bijkomende omstandigheden zichzelf eerder ziek melden en thuis doelloos op de bank hangen in plaats van je er even overheen zetten en gewoon eens het huis aan kant zetten?
Misschien moet je het eens bij jezelf bekijken. Voelde je je vroeger ook niet kiplekker nadat je moeder je kamer had opgeruimd en op zondag je bed verschoont en netjes opgemaakt. Ging je dan de volgende dag ook zo fit naar school en minder fit wanneer dit niet allemaal het geval was?


Benieuwd naar jullie reacties vind ik het weer mooi geweest!

Artjom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten